NAPAD to kiedyś był scenariusz filmowy.

Czytało go sporo ludzi i mieliśmy całkiem niezły feedback od nich.

(reżyserzy: Piotr Wereśniak, Jerzy Stuhr, aktorzy: Marian Dziędziel, Wojtek Zieliński)

Jednak nie miał szczęścia do producentów.

Trochę poleżał w szufladzie i w końcu postanowiłem coś z nim zrobić żeby się tak nie kurzył.

Stąd pomysł na książkę.

Przerobiłem go - dopisałem opisy, rozwinąłem postaci i co najważniejsze zaprosiłem do współpracy rysownika: Janka Podgórskiego który wypełnił książkę swoimi fantastycznymi szkicami i ilustracjami.

Teraz NAPAD to nie tylko sam tekst.

To już prawie kompletna wizja, pomysły, rozrysowane lokacje oraz projekty scen i rekwizytów.

Zależało mi na tempie opowiadania dlatego zrezygnowałem z klasycznej trójosobowej narracji i całą historię opowiadam w czasie rzeczywistym.

Z rozpisanymi dialogami tak, jakbyśmy je słyszeli, lub oglądali w filmie.

Z rozpisanymi dialogami tak, jakbyśmy je słyszeli, lub oglądali w filmie.

Bo ta książka - to prawie film: wystarczy zamknąć oczy i chcieć go zobaczyć.


MICHAEL RAY BROWN - reżyser, scenarzysta, analityk scenariuszowy z prawie trzydziestoletnim doświadczeniem w branży filmowej w Stanach Zjednoczonych.

Michael Brown jest jednym z czołowych script doctorów w Hollywood. Wspólpracował z takimi studiami produkcyjnymi jak Hanna- Barbera Productions, NBC Entertainment, Warner Bros., Universal Pictures, Columbia Pictures, Paramount Pictures, 20th Century-Fox, MGM/UA i Walt Disney/Touchstone Pictures, gdzie na etapie prac scenariuszowych i developmentu był zaangażowany m.in. przy takich filmach jak:


Apollo 13 - reż. Ron Howard, Universal Pictures
Tańczący z Wilkami - reż. Kevin Costner, Tig Productions
Wiecznie Młody - reż. Steve Miner, Warner Bros.
Zabójcza Broń - reż. Shane Black, Warner Bros.
Mój Chłopak się Żeni - reż. Ronald Bass, TriStar Pictures
Urodzeni Mordercy - reż. Oliver Stone, Warner Bros.
Czas Patriotów - reż. Phillip Noyce, Paramount Pictures
Telefon - reż. Joel Schumacher, Fox 2000 Pictures
Skazani na Shawshank - reż. Frank Darabont, Castle Rock Entertainment

Odnależć Siebie - reż. Mike Nichols, Paramount Pictures
Prosty Plan - reż. Sam Raimi, Paramount Pictures
Braveheart Waleczne Serce - reż. Mel Gibson, Icon Entertainment International

eXistenZ - reż. David Cronenberg, Serendipity Point Films
Wojna Harta - reż. Gregory Hoblit, MGM
Ostatni Cesarz - reż. Bernardo Bertolucci, Recorded Picture Company
Ja Cię Kocham a Ty Śpisz - reż. Jon Turtetaub, Caravan Pictures

Trzech staruszków napada na bank. Uzbrojeni, w maskach na twarzy, pod okiem monitoringu

- wchodzą do banku i włamują się do podziemnego sejfu.

Kiedy policja w końcu przyjeżdża na miejsce - okazuje się, że nic nie zgineło. Ale czy na pewno?


Napad to historia o tym, że przeciwieństwa się przyciągają.

Losy młodego hakera, trzech staruszków i policyjnego informatyka splatają się w tej historii jak warkocz pięknej dziewczyny. Bo jest tu i dziewczyna.

Na końcu tej przygody czeka ich nagroda czy więzienna cela?


Napad to klasyczny motyw kryminalny z nieobojętnym społecznie tłem.

To dynamiczna opowieść, szalone tempo akcji, wiarygodne postacie, dowcipne dialogi i komiksowe ilustracje. A to wszytsko oparte jest na autentycznych zdarzeniach.


Gdy pierwszy raz przeczytałem o tym zwariowanym napadzie na bank artykuł w gazecie,

wydało mi się to zabawne i nieporadne.

Ale już po chwili zacząłem się zastanawiać: jak to - staruszkowie napadli na bank? Po co?

Czemu miało to wszystko służyć?

Co takiego wydarzyło się w ich życiach że podjęli się tak desperackiego kroku?

Te i kilka innych pytań zainspirowały mnie do napisania tej zwariowanej historii.

Słodko gorzkiej komedii o współczesnej Polsce w której żeby wygrać życie - trzeba pokonać system.